Wiosny Ludów 77, 02-495 Warszawa

22 668 47 19

sekretariat@diabetyk.org.pl

Przekaż swój 1,5% naszej organizacji. Prosto. Szybko. Za darmo.

  1. Start
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Wydarzenia i relacje
  6. /
  7. Kampania edukacyjna – “Słodki,...

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentujemy najnowszy spot Narodowego Funduszu  Zdrowia „Nie przesadzaj, nie przesładzaj!”

Przygotowany został w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Słodki, słodszy… cukrzyca!” prowadzonej we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków. Głównym celem wspomnianej kampanii jest promocja zmian w stylu żywienia oraz uświadomienie Polakom jak dużo cukru spożywamy. Poprzez nasze działania chcemy obudzić prozdrowotną antycukrową czujność Polaków. Chcemy nauczyć, jak dla własnego zdrowia być cukrowym śledczym. W konsekwencji – przestać kupować produkty zawierające zbyt wiele ukrytego cukru, co powinno skłonić producentów do zmiany receptur.

SŁODKA IGNORANCJA – OCZY SŁODKO ZAMKNIĘTE

Otyłość, zwłaszcza brzuszna, to najistotniejszy środowiskowy czynnik ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. Wzrost masy ciała to wypadkowa wielu elementów, ale to nieprawidłowe żywienie jest z nich najistotniejsze. Obserwujemy negatywny trend nadmiernej konsumpcji żywności z dodatkiem cukru i napojów słodzonych. Badania pokazują, że regularne picie napojów słodzonych (1–2 porcje dziennie) to wzrost zachorowania na cukrzyce typu 2 aż o 26%. Warto podkreślać, że biały cukier i nadmiarowe jedzenie słodyczy przez dzieci realnie je osłabia: fizycznie, umysłowo i emocjonalnie. Bo cukier krzepi choroby, a nie ludzi.

Może nam się wydawać, że ograniczamy cukier, ponieważ coraz mniej spożywamy cukru widocznego, kupowanego bezpośrednio w sklepie. Jest to jednak złudne — znacząco zwiększyliśmy spożycie cukru w innych formach, np. w słodkich przekąskach i gotowych potrawach — aż o 12 kg rocznie więcej niż przed dekadą. Dodatkowo chętniej niż kiedyś sięgamy po napoje słodzone cukrem.

Jest to najszybsza droga do otyłości!

 Etykieta „cukrową prawdę” Ci powie

Przykłady z codziennych zakupów:

  1. Jogurty owocowe w 100g produktu to ok.13g cukru, czyli 2,6 łyżeczki;
  2. Serek homogenizowany (lub inny deser mleczny) w 100g produktu to 12-17g cukru, czyli 2,4-3,4 łyżeczki;
  3. Keczup w 15g, czyli 1 łyżce to ok. 2,5g cukru, czyli ½ łyżeczki;
  4. Woda „smakowa” w 200ml produktu to 16g cukru, czyli 3,2 łyżeczki.

W jakim celu do produktów dodawany jest cukier? Jak było kiedyś, a jak jest dziś? Jak rozpoznawać zawartość cukru w produktach? Dlaczego cukier uzależnia?
Odpowiedzi na te pytania zawarte są w naszych materiałach edukacyjnych, dziś załączamy jeden z nich – Materiał edukacyjny

Na pytania także odpowiadamy w porannym bloku Pytania na Śniadanie TVP2, w każdy poniedziałek, przez siedem kolejnych tygodni.

W poniedziałkowym programie, m.in. o tym ile ukrytego cukru spożywamy codziennie, pod jakimi nazwami ukryty jest cukier w produktach oraz jak w prosty sposób obliczyć na podstawie etykiety ile łyżeczek cukru jest w danym produkcie – opowiadały Marta Pawłowska Dyrektor Biura profilaktyki Zdrowotnej NFZ oraz Sylwia Gugała Mirosz – dietetyk, ekspert portalu DIETY.NFZ.GOV.PL, na którym prezentowane przepisy nie zawierają dodatku cukru i oparte są na diecie DASH. Poniżej link do programu:

https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50924427/jak-rozpoznawac-zawartosc-cukru-w-produktach-ktore-nie-sa-slodkie

A tak było w zeszłym tygodniu.
https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50816396/slodkosci-bez-cukru-wedlug-kuby-steuermarka-cz1
https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50816409/slodkosci-bez-cukru-wedlug-kuby-steuermarka-cz2
https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50816468/slodkosci-bez-cukru-wedlug-kuby-steuermarka-cz3
https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50816500/slodkosci-bez-cukru-wedlug-kuby-steuermarka-cz4

Zachęcamy do obejrzenia spotu „Nie przesadzaj, nie przesładzaj!” w załączonym linku oraz na You Tube Akademii NFZ. Warto obejrzeć i podać dalej, propagować i informować!

Print Friendly, PDF & Email
Skip to content