Jesteś początkującym użytkownikiem systemu FreeStyle Libre 2? Ten tekst jest dla Ciebie! Zebraliśmy w nim odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez „nowicjuszy”. Mamy nadzieję, że rozwiejemy i Twoje wątpliwości i ułatwimy Ci przejście z glukometru na system do ciągłego monitorowania glikemii.
1. Rozbieżne wartości
Osoby, które przez ostatnie lata, albo nawet dziesięciolecia mierzyły poziom cukru glukometrem potrzebują zaufać nowemu systemowi. Stąd tak zdarza się, że praktyką w pierwszym okresie korzystania z FreeStyle Libre jest porównywanie wskazań sensora ze wskazaniami glukometru. I nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że pacjent rozumie, że wartości cukru z obydwu urządzeń mają prawo się różnić i nie ma w tym nic złego. Po pierwsze do pomiaru glukometrem wykorzystujemy kroplę krwi, natomiast sensor umieszczony jest w płynie śródtkankowym, mamy zatem dwa różne środowiska badania. Przy stabilnej glikemii wyniki z sensora i z krwi z palca powinny być zbliżone do siebie, ale kiedy cukier intensywnie się obniża lub rośnie, wówczas mamy przesunięcie czasowe wynoszące ok. 10-15 minut (stężenie glukozy w płynie śródtkankowym jest „opóźnione” w stosunku do krwi).
Ponadto, zarówno sensor, jak i glukometr mają swoją tolerancję błędu, co oznacza, że mogą istnieć nieznaczne i nie wpływają na bezpieczeństwo terapii odchylenia od faktycznego stężenia glukozy. Nie musi to oznaczać oczywiście, że sensor działa nieprawidłowo. W tej sytuacji warto zwrócić uwagę na strzałkę trendu, bo ona może wyjaśnić rozbieżności, ewentualnie skontrolować ponownie cukier za jakiś czas. Jedyna sytuacja, w której powinniśmy skontrolować poziom cukru glukometrem podczas stosowania ciągłego monitorowania glikemii jest wtedy kiedy wyraźnie odczuwamy niedocukrzenie, a sensor wskazuje na prawidłowy cukier. Zdarza się, że w trakcie użytkowania sensora został on np. lekko oderwany. Czasami nie ma to wpływu na glikemię, a czasami sprawia, że sensor wymaga wymiany.
Pamiętajmy także, że sensor FreeStyle Libre 2 jest skalibrowany fabrycznie, co oznacza, że po jego założeniu nie musisz wykonywać kłopotliwego i często związanego z możliwością błędów procesu kalibracji.
2. Jak czytać strzałki trendu
Dużą wartością systemu FreeStyle Libre 2 są strzałki trendu, które wskazują na kierunek i tempo zmian glikemii. Patrzmy nie tylko na to, czy cukier rośnie czy spada, ale też jak szybko rośnie lub spada. Innymi słowy strzałka pionowo w dół lub pionowo w górę to co innego, niż strzałka przechylona pod kątem 45 stopni. Pamiętajmy, by przy szybkim tempie zmian nie porównywać glikemii ze wskazaniami glukometru, bo wtedy różnice są największe oraz by w takiej sytuacji częściej skanować sensor.
3. Zakładanie sensora
Przypominamy, że sensor aplikujemy na tylną cześć ramienia. Przed jego założeniem należy oczyścić skórę wodą z mydłem, osuszyć oraz przetrzeć płatkiem nasączonym alkoholem.
4. Nawodnienie organizmu
Czynnikiem, który może wpływać na to, że sensor nie wskazuje prawidłowych wartości glikemii jest odwodnienie organizmu. Picie niedostatecznej ilości płynów to problem wielu z nas, w szczególności zimą, kiedy wysoka temperatura w naturalny sposób nie wzmaga naszego pragnienia. Jeśli stosujesz system FreeStyle Libre2 niech będzie on dodatkową motywacją do tego, by codziennie wypijać zalecane ilości płynów.
5. Błąd sensora
Niekiedy na czytniku pojawia się informacja: „odczyt stężenia glukozy niedostępny. Podejmij ponowną próbę skanowania za 10-15 minut”. Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji są bardzo duże wahania glikemii, w związku z którymi sensor potrzebuje więcej czasu, żeby „złapać” wartość glukozy. W zdecydowanej większości przypadków wystarczy nieco odczekać, by znów mieć podgląd cukrów. Gdyby jednak błąd utrzymywał się przed dłuższy czas (kilka godzin) wówczas może świadczyć o uszkodzeniu sensora.
6. Krew po aplikacji sensora
Bardzo rzadka zdarza się, że po założeniu sensora wysączy się z niego niewielka ilość krwi. Zwykle nie ma ona wpływu na pracę czujnika. Uruchom sensor jak zwykle. Zwróć tylko uwagę, czy plaster zabezpieczający nie przesiąkł krwią i czy nie należy go dodatkowo zabezpieczyć.
7. Ile należy mi się sensorów?
Jeśli jesteś w grupie pacjentów objętych refundacją, przysługuje Ci do 13 sensorów na 6 miesięcy. Dlaczego 13? Bo sensor działa 28 dni, czyli 2 sensory nie zabezpieczają całego miesiąca. Każdego miesiąca „brakuje” nam 2 dni, co w ciągu pół roku daje 12 dni, czyli… właśnie kolejny sensor.
Karol Robaczkowski
Wszystko było pięknie z Freestyle libre 1. Aktualnie w ciągu pięciu dni padł trzeci sensor.Ten założony wczoraj po prostu odpadł . NIe wiem, co robić, bo mam przedłużyć refundację.
Przez 4 lata użytkownia sensora 1 nie miałem takich przypadków
Ja takie czujniki reklamuje
Na infolinii powiedziano mi, że nawet jeśli odpadnie w 13 dniu należy reklamować i przyślą nowy.
Zaaplikowałam nowy sensor jak przy każdym pisało że za 60 min będzie pomiar po godzinie cały czas komunikat wymień sensor albo że uszkodzony tyle pieniędzy biorą a coraz bardziej jestem zarzenowana
Ja z kolei zareklamowałem sensor,nie powiem przysłali nowy,ale teraz ostatnio po godzinie działania padł kolejny sensor,wypełniłem wszystkie dane,które są potrzebne,ale okazało się,że muszę im jeszcze podać kody błędów, nawet niewiem gdzie ich szukać,I za każdym e-mailem czegośnie dopisałem.Ręce opadają.
Wchodzi Pan w aplikacje , potem alarmy i dziennik. Po lewej stronie na dole pod błędami jest numerek 3cyfrowy np 366
Niestety w ciągu 5 dni musiałam wymienić 3 sensor… mierzy tragicznie. Pokazuje mi że mam 53 cukru gdzie glukometr pokazuje powyżej 70. Niestety nie ufam temu urządzeniu, pierwszy sensor zaniżał tak samo. Miałam 50% czasu powyżej cukier LO albo ok 50… makabra. Kończy się tak że człowiek się dziurawi więcej niż by używał tylko glukometru bo ciągle sprawdzam odczyty jak maniaczka i irytuje się że są rozbieżne bardzo. Nie wiem jak to możliwe że na 6 zamówionych już 3 pokazuje głupoty. Albo moje ciało nie współpracuje z takim sprzętem albo to jest zabawka a nie produkt medyczny.
Czy przy założeniu sensora trzeba zaznaczac kazsy posiłek ? Mam sensor pierwszy dzień i pani doktor nic o tym nie mówiła i sama nie wiem czy zaznaczac posiłki czy nie
Mój Ojciec ma cukrzycę od ponad 30 lat. Rok temu postanowił zaufać FsL2. Od tego czasu mierzyliśmy się z:
1.”niekompatybilnymi” smartfonami (czytaj – firma Abott nie testuje dostatecznej ilości telefonów pod kontem FsL2 (zajmuje się FsL3???)) i to mimo posiadania przez nie NFC i BT;
2.Zwariowanymi sensorami vel czujnikami (ponieważ w apce pisze “czujnik”, a Pani odpisująca na maile pisała o “sensorze”), które:
-podawały bzdurne odczyty,
-gubiły zasięg (notorycznie),
-odklejały się.
3. Straszeniem, że ” ponieważ jest to trzecia reklamacja, która może wynikać z niekompatybilności telefonu, uprzejmie informujemy o możliwości zakupu czytnika FreeStyle Libre 2 na naszej stronie Libre.pl. W przypadku dalszego używania wskazanego telefonu informujemy, że kolejne reklamacje mogą być odrzucane.” Co znaczy przy okazji, że przechowują dane o poprzednich reklamacjach.
Wszystko to razem sprawia, że zastanawiam się nad jakimś innym systemem. Czy Amerykanie mają monopol na bezprzewodowe urządzenia stale monitorujące glikemię? Może firma europejska bardziej szanowałaby klientów?
PS. Zdarzyło się już, że Tata, posiłkując się alarmem i danymi z zeskanowanego czytnika zjadł posiłek po czym nieustanne alarmy wzbudziły naszą czujność i “na pasku” miał wynik ponad sto jednostek większy. Było to około północy co zaowocowało nerwami i nieprzespaną nocą.
1. przy zakładaniu nowego czujnika/sensora należy poza umyciem mydłem koniecznie dodatkowo zdezynfekować to miejsce spirytusem (są dostępne waciki nasączone 70% propanolem). Wtedy wykluczymy możliwość odklejenia się czujnika/sensora (sprawdzone na własnej skórze ;)).
2. rzeczywiście z kompatybilnością jest tragedia. Sama tego doświadczyłam. Proszę dopytać o czytnik – jeśli nie ma możliwości odczytu za pomocą aplikacji, firma zobowiązana jest zapewnić takowy klientowi (przy okazji pacjentowi).
3. zdarza się, że czujnik/sensor zaniża odczyty w stosunku do pomiarów glikemii z krwi włośniczkowej. REKLAMOWAĆ czujnik/sensor
Witam,
1. u nas przecieranie spirytusem kończyło sie jakim błędem i reklamacją więc pozostaliśmy przy samym mydle i wodzie 🙂
2. potwierdzam kompatybilność jest tragiczna – mąż dostał od nich darmowy czytnik – ale mam wrażenie że po roku zaczyna szwankować. Podejrzewam że rozbieżności – może to też mieć związek z nawodnieniem …. to ważne
3. Rozbieżności sa bardzo duże – sensor 85/90 a glukometr 55 – mąż to później to długo odbudowuje w samopoczuciu
poza tym jak cos się psuje to REKLAMOWAĆ – za darmo tego nie dostajemy, płacimy i to dość solidnie – a i tak choroba jest juz dostatecznym kiepskim prezentem od zycia
Pozdrawiam