Bartłomiej Chmielowiec pisze do Ministra Zdrowia w sprawie profilaktyki i leczenia cukrzycy

Zmarł nasz kolega Czesław Kozielski
19 lipca 2018
Bezpłatne porady prawne i psychologiczne dla osób niepełnosprawnych
20 lipca 2018

Bartłomiej Chmielowiec pisze do Ministra Zdrowia w sprawie profilaktyki i leczenia cukrzycy

Według raportu Najwyższej Izby Kontroli działania systemu ochrony zdrowia służące zapobieganiu, wczesnemu wykrywaniu oraz leczeniu cukrzycy typu 2 są niewystarczające. Nie udało się ograniczyć dynamiki wzrostu liczby nowych przypadków zachorowań.

Nie ma także ogólnopolskiej strategii przeciwdziałania i leczenia cukrzycy, a działania w tym zakresie mają w większości charakter doraźny. W związku z koniecznością zapewnienia pacjentom właściwego dostępu do profilaktyki, wczesnej diagnostyki oraz leczenia, Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do ministra zdrowia.

Bartłomiej Chmielowiec zwrócił się do ministra zdrowia z zapytaniem o możliwość wcześniejszego niż deklarowano opracowania kompleksowego programu działań mających na celu zapobieganie, wczesną diagnozę i leczenie cukrzycy. Rzecznik Praw Paw Pacjenta poprosił również o informacje czy w ramach profilaktyki Ministerstwo Zdrowia przewiduje wdrożenie badań diagnostycznych pod kątem cukrzycy w podstawowej opiece zdrowotnej dla osób będących w grupie ryzyka. Rzecznik zwrócił się także o stanowisko w sprawie dotyczącej wdrożenia wyodrębnionej porady edukacyjnej jako świadczenia dostępnego dla pacjentów z cukrzycą i ich rodzin.

Na koniec 2016 r. według danych Narodowego Funduszu Zdrowia liczba zdiagnozowanych chorych na cukrzycę typu 2 przekroczyła 1,6 mln osób. Według Najwyższej Izby Kontroli dane te są zaniżone bowiem część osób cierpiących na tę chorobę pozostaje niezdiagnozowanych, nie wie że choruje. Instytut Ochrony Zdrowia w swoim raporcie „Cukrzyca – Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?” szacuje, że jest to około 25-30 proc. osób dorosłych z cukrzycą, natomiast prognozuje, że w roku 2040 około 11 proc. Polaków będzie chorych na cukrzycę.

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od tego czasu nie funkcjonuje tzw. „Karta Praw Pacjenta”.

Katalog praw pacjenta określony w ww. ustawie obejmuje prawo pacjenta do: świadczeń zdrowotnych; informacji; zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych; tajemnicy informacji z związanych z pacjentem; wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych; poszanowania intymności i godności pacjenta; dokumentacji medycznej; zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza; poszanowania życia prywatnego i rodzinnego; opieki duszpasterskiej; przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, z dniem 30 października 2017 r. powołała na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca. Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska (od 2 października 2009 r. do 27 października 2017 r.).

Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Pracownicy Biura na bieżąco przekazują osobom zainteresowanym informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji oraz przysługujących środkach prawnych. Łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu umożliwia ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-20:00.

Pracownikami Biura są także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy swoją funkcję pełnią w niektórych szpitalach psychiatrycznych na terenie naszego kraju. Zostali oni powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w klinikach, szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi a także podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana jest zarówno poprzez pomoc pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym.

Źródło: www.medexpress.pl

« Strona główna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *