Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Opłata cukrowa to dodatkowe środki finansowe, które – efektywnie wydatkowane – mogłyby znacząco poprawić jakość opieki m.in. nad pacjentami diabetologicznymi. Jednak już kolejny raz pojawia się problem z właściwą alokacją tych środków.

Wprowadzenie od początku 2021 roku tzw. opłaty cukrowej miało dwa zasadnicze cele. Pierwszym z nich było ograniczenie sprzedaży i spożycia napojów słodzonych. Jak wskazywał w ostatnim czasie m.in. wiceminister zdrowia Waldemar Kraska w odpowiedzi na interpelację posła Arkadiusza Marchewki, w tym zakresie podatek spełnił swoje założenia, doprowadzając do „zmiany trendu w nawykach żywieniowych”[1]. Opłata cukrowa to jednak także znaczące, niedostępne nigdy wcześniej dodatkowe środki finansowe, które – efektywnie wydatkowane – mogłyby znacząco poprawić jakość opieki m.in. nad pacjentami diabetologicznymi. „Wydaje się jednak, że drugi rok z rzędu mamy problem z właściwą alokacją tych środków” – wskazuje Anna Śliwińska, Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków.

Ubiegłoroczne sprawozdanie z wykorzystania opłaty cukrowej wzbudziło dużo wątpliwości w środowisku pacjentów i ekspertów. Podkreślano, że dokument nie wskazywał m.in. jaka część środków przeznaczonych na opiekę diabetologiczną pochodziła z przychodów z tzw. podatku cukrowego, co zrodziło obawy, że pieniądze „rozpłynęły się w systemie”. „Wskazując braki w opracowaniu środowisko pacjentów nieustannie apelowało, aby w kolejnych latach raportowanie w tym zakresie było – w miarę możliwości bardziej dokładne, a same środki były wydatkowane zgodnie z ustawowym przeznaczeniem. Liczyliśmy, że sprawozdanie za 2022 rok dostarczy nam lepszych, bardziej merytorycznych odpowiedzi na nasze wątpliwości” – dodaje Anna Śliwińska.

BRAK PUBLIKACJI SPRAWOZDANIA

W tym roku wątpliwości pojawiło się jednak jeszcze więcej, gdyż ani Ministerstwo Zdrowia, ani Narodowy Fundusz Zdrowia – mimo apeli ze strony pacjentów, ale także parlamentarzystów – nie przedstawiły raportu do publicznej wiadomości. Polskie Stowarzyszenie Diabetyków uzyskało do niego dostęp dopiero w trybie dostępu do informacji publicznej.

Według otrzymanego sprawozdania wpływy związane z podatkiem cukrowym wyniosły ponad 1,59 mld zł, a więc o blisko 170 mln zł więcej niż rok temu (1,42 mld). Choć sprawozdanie jest zdecydowanie bardziej rozbudowane niż rok temu, w odróżnieniu od raportu za rok 2021 Narodowy Fundusz Zdrowia nie wskazał jednak, jaka kwota została ostatecznie wydana i na co konkretnie zostały przeznaczone pieniądze.

PIENIĄDZE ZNÓW ROZPŁYNĘŁY SIĘ W SYSTEMIE

Trzeba stwierdzić, że tegoroczne sprawozdanie nie tyle stanowi podsumowanie wydatków z opłaty cukrowej, co raczej zestawienie wszystkich działań Funduszu* skierowanych do pacjentów z chorobami metabolicznymi oraz aktywności z obszaru profilaktyki. Jakkolwiek z dużą satysfakcją można obserwować, jak rosną wydatki na tę grupę chorych, to jednak po raz kolejny nie mamy informacji, jaka część tych wydatków pochodziła z opłaty cukrowej. Znów mamy – niestety – poczucie, że pieniądze rozpływają się w systemie” – przyznaje Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków.

* W sprawozdaniu wskazano takie punkty jak: refundacja produktów leczniczych w cukrzycy, realizacja KOS-BAR, realizacja świadczeń w rodzaju AOS, portal diety NFZ, podcasty edukacyjne, akcja „Środy z Profilaktyką”, Akademia NFZ, treści na stronie pacjent.gov.pl, działania stacjonarne w zakresie profilaktyki otyłości, stanowiska ds. profilaktyki w oddziałach wojewódzkich NFZ oraz stacjonarne wydarzenia profilaktyczne.

Link do informacji o sposobie wykorzystania środków z opłaty cukrowej NFZ 

 

[1] https://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTCTPH5C/%24FILE/i41907-o1.pdf