Kilkadziesiąt osób wzięło udział w debacie na temat jakości życia psychicznego osób przewlekle chorych. Pod dyskusję wzięto sprawy diabetyków. Głogowska debata była kontynuacją ubiegłorocznej konferencji naukowej.

W nietypowym miejscu, bo na scenie Miejskiego Teatru w Głogowie zorganizowano debatę dotyczącą jakości życia psychicznego osób przewlekle chorych. Jej organizatorami byli Zarząd Regionalny Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Głogowie oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.

Pod dyskusję wzięto sprawy diabetyków. Spotkanie, w którym wzięło udział 40 osób, zorganizowano pod koniec października.
Głównym mówcą spotkania był profesor dr. hab. Stanisław Kowalik, wybitny specjalista w dziedzinie psychologii rehabilitacji. Moderatorami debaty byli:

  • Krystyna Piasecka – Olejniczak, dyrektorka Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie,
  • Stanisław Stolarczyk, prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Głogowie.

W spotkaniu wzięli też udział wicestarosta Jeremi Hołownia.

Debata, w której poruszano przede wszystkim aspekty życia psychicznego niepełnosprawnych a także przewlekle chorych diabetyków była kontynuacją konferencji naukowej z ubiegłego roku.
Zaprezentowano różne stanowiska, punkty widzenia i argumenty, a uczestnicy nie szukali „jedynej prawdziwej odpowiedzi” na kontrowersyjne kwestie.

– Staraliśmy się znaleźć wszelkiego rodzaju argumenty i poglądy po różnych stronach. Dlatego tak ważne były pytania zadawane przez uczestników – mówią nam organizatorzy.

Pytano między innymi o:

  • Czy osoby chorujące przewlekle np. na cukrzycę doświadczają dobrostanu, czy kryzysu, czy paniki, a może apatii?
  • Czy można jakoś zaradzić, aby osoby chorujące na cukrzycę mogły uniknąć tych stanów psychicznych (albo wychodziły z nich szybko?)
  • Co można robić, aby mimo przewlekłej choroby somatycznej utrzymać dobrą jakość życia?
  • Jakich problemów doświadczają rodziny z osobami niepełnosprawnymi?
  • Jak zmiany cywilizacyjne wpływają na przekształcanie się niepełnosprawności?
  • W jaki sposób wpłynąć na osoby przewlekle chore żeby chciały się edukować?
  • Jakie są psychologiczne konsekwencje chorowania na cukrzycę?

Debatę zakończono wypracowaniem wspólnych rekomendacji. Uczestnicy stwierdzili, że najważniejszą rolę w procesie leczenia jest edukacja.

Źródło: glogow.naszemiasto.pl

Skip to content