Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Naukowcy sugerują stosowane łatwej do wprowadzenia metody pomocy chorym z cukrzycą typu 2. To wysyłanie im SMS-ów ze zdrowotnymi poradami. U pacjentów, którzy codziennie otrzymywali wiadomości tekstowe doszło do wyraźnej poprawy.

Uczestnicy eksperymentu Dulce Digital opisanego przez zespół ze Scripps Whittier Diabetes Institute w internetowej wersji pisma „Diabetes Care” korzystali z nietypowej terapii. Codziennie odbierali SMS-y np. o treści: „Użyj mniejszego talerza! Porcje będą wyglądały na większe i możesz czuć się usatysfakcjonowany jedząc mniej” lub: „Czas sprawdzić poziom cukru, prosimy prześlij swoje wyniki”.

– Wierzymy, że wiadomości tekstowe mają ogromny potencjał, jako niedrogi sposób pomocy w zarządzaniu cukrzycą, szczególnie u pacjentów z trudnościami spowodowanymi brakiem zatrudnienia, problemami z transportem czy innymi przeszkodami, które utrudniają im korzystanie z opieki zdrowotnej – przekonuje prof. Athena Philis-Tsimikas, wicedyrektor instytutu Scripps Whittier.

Wszyscy uczestnicy projektu po krótkim przeszkoleniu otrzymali miernik glukozy, dostęp do dobrowolnych wizyt w gabinecie lekarskim i wsparcie edukacyjne odnośnie choroby. Połowa z ochotników wzięła następnie udział w SMS-owym programie.

Badacze regularnie mierzyli u chorych poziom glikowanej hemoglobiny (A1C) – używanej w diagnostyce cukrzycy. Na początku średni poziom u wszystkich uczestników badania wynosił 9,5 proc. Po trzech miesiącach i po upływie pół roku u grupy, która otrzymywała SMS-y, wartość ta była wyraźnie niższa niż u pozostałych. Lepsze wyniki mieli przy tym pacjenci, którzy częściej przesyłali do instytutu wyniki pomiarów poziomu cukru.

Autorzy pracy zwracają uwagę, że cukrzyca osiągnęła już rozmiary epidemii. Przypominają, że np. w USA dotyka ona 30 mln. osób i generuje koszty prawie 250 miliardów dol.

Źródło: PAP/Rynek Zdrowia